Vi har under flera års tid utfört omfattande undersökningar av den Prechtska altaruppsatsen från 1700-talet början för Trafikverket. Undersökningar av verket inför och under tunnelbygget Citybanan har gett nya perspektiv på den Prechtska altarkonstruktionen. Konstruktionsarten har sitt ursprung i tyskspråkiga länder som Tyskland och Österrike. Det finns idag inga historiska ritningar eller beskrivningar som kan ge information om hur det Prechtska arbetslaget bestående av arkitekt, hantverkare, bildhuggare, målare och förgyllare utförde den 15,5 meter höga altaruppsatsen. Det är därför bara altaruppsatsen själv, med sin konstruktion, hantverksspår och kombinationer av material som kan berättat hur och varför det byggdes på ett visst sätt. Detta undersökte vi under åren 2008-2012 genom de konstruktionskartläggningar vi utförde för projektet Citybanan. Ny spännande kunskap har kommit fram och första nu vet man hur altarverket tillverkades på 1700-talets början. Denna nya kunskap om altaret vill vi dela! Vi arbetar därför med i med en pedagogisk modell som visualiserar den sen barocka altarkonstruktionen och dess tillverkningssätt. Metoden är vanlig genom inom disciplinen teknisk konsthistoria.
Modellprojektet sker ideellt inom våra verksamhetsområden; teknisk konsthistoria och dialoger med våra medarbetares egen tid som insats. För materialkostnader förknippande med modellbygget har ett stipendium beviljats.
I länkarna nedan finns mer att läsa om undersökningarna, kunskapsutbytet och de internationella utblickar som modellarbetet bygger på.
Ny kunskap om altaret, Trafikverkets nyhetsbrev
Vem var Burchard Precht?
Prechts lärotid i Tyskland (ingår i Dr. Karin Eckhardts avhandling från 1987)
Vad är teknisk konsthistoria?