Sedan januari 2008 närstuderas konst- och kulturhistoriska ytskikt i fem Stockholms kyrkor inför och under bygget av Citybanan. Det har gjorts flera nya upptäcker kring hur kyrkornas konst är utförd.
Vad är Citybanan? Citybanan är en sex kilometer lång pendeltågstunnel under Stockholm – från Tomteboda via Odenplan, T-Centralen vidare under Riddarholmen och fram till Stockholms södra. Längs spåren byggs även nya pendeltågsstationer, vid Odenplan och Centralen.
Disents roll i Citybanane projektet är att kartlagga hur kyrkornas konst och kulthistoriska ytskikt är utförda och förankrade i byggnaderna. Med vilka material och tillvägagångssätt är kyrkornas altaruppsatser, predikstolar, muralmålningar, sten och stuckskulpturer utförda. Denna kunskap om hur materialen är uppbyggda och hur konsten är utförd var tidigare inte känd. Det har varit nödvändigt att ta fram denna Kunskap som denna är nödvändig för att identifiera och förebygga risker som är relaterade till de vibrationer som sprängningarna av tunneln ger.
Från april 2010 fram till sommaren 2013 har det under tunnelbygget utförts veckovisa kontroller av s särskilt värdefulla objekt eller känsliga delar. Altaruppsatsen i Maria Magdalena kyrkan är ett av dessa. De återkommande besöken på altaret från byggnadsställning under drygt 3 års tid har gjort att en ny bild av hur altarets utfördes för omkring 250 år sedan har växt fram. Altararkitekturens infästning i murverket är komplex och spännande. Stuckens uppbyggnad, modelleringsart och ytbehandlingssätt har kunnat observeras i detalj. Material, verktygsspår och monteringsart har berättat en berättelse för oss om hur stuckatören gick till väga för att skapa detta verk. Det gör att vi undrar finns det fler stuckaltaruppsatser i Sverige? Tipsa oss gärna och läs mer: Efterlysning väggfasta altaruppsatser i stuck
Läs mer om Citybanan och kyrkornas konst genom att klicka på länkar nedan:
Teknik för kulturarvet skyddar kyrkornas konst under Citybanebygget